Dit lespakket is gebaseerd op de volgende kerndoelen:
● Kerndoel 39 De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
● Kerndoel 40 De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren
onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
● Kerndoel 41 De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de
vorm en functie van hun onderdelen.
Daarnaast is het lespakket gebaseerd op een groot aantal vaardigheidsdoelen binnen het basisonderwijs:
● Creatief denken
● Probleem oplossen
● Informatieve vaardigheden
● Mediawijsheid
● Communiceren
● Samenwerken
● Kritisch denken
In de diverse lessen komen de volgende kerndoelen ook aan bod:
● Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren bovendien
die informatie, mondeling of schriftelijk, goed opgebouwd weer te geven.
● Kerndoel 2: De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen
van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het
discussiëren.
● Kerndoel 3: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat
informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
● Kerndoel 4: De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten,
waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.
● Kerndoel 6: De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en
studieteksten en andere instructieve teksten, bij systematisch geordende bronnen, waaronder
digitale.
● Kerndoel 7: De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in
verschillende teksten.
● Kerndoel 50: De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van
Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch
wereldbeeld.
● Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals
aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
● Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
● Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van
cultureel erfgoed.